We zijn gestart: de eerste weken

Stapels met studieboeken beginnen langzaam terrein te winnen in de studiekamer. De aroma’s van koffie, die inmiddels verspreid zijn door het huis, verklappen dat er volop gestudeerd wordt. Beetje bij beetje wordt er steeds meer zichtbaar van de pad dat begaan moet worden dit jaar. (Je zou hiermee zomaar een boek mee kunnen beginnen te schrijven…)

De eerste weken zijn inmiddels achter de rug. En wat zijn die snel gegaan. De eerste twee weken stonden in het teken van kennismaking. Kennismaking met de nieuwe afstudeerplek op basisschool de Toermalijn in Heesch, de andere groepsleerkrachten, de kinderen en al het andere onderwijspersoneel. In deze periode heb ik voornamelijk gekeken naar de kinderen individueel en het gedrag van de kinderen binnen een groep. Oh ja, en we zagen de medestudenten weer terug na een welverdiende zomervakantie.

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de matrix die aan het eind van het jaar ingevuld moet zijn. Dat ‘ding’ waarmee je op je competentie-examen laat zien wat jij als startbekwame leerkracht in je mars hebt; dat wat jij gedaan hebt in de afstudeerfase waarmee jij laat zien dat je de kwaliteiten hebt om te starten als leerkracht basisonderwijs. En geloof me, daar moet heel wat in!

Ook is er al gekeken naar het uit te voeren empirisch kwalitatief onderzoek in de eerste informatie bijeenkomst op de opleiding. Dit wordt ook wel je schoolontwikkelingsplan genoemd, afgekort: SOP. Een compleet onderzoek voer ik dit jaar uit, op de basisschool waar ik dit jaar werkzaam ben, dat ook daadwerkelijk geïmplementeerd wordt binnen de school. Alle onderzoeken die dit jaar gedaan worden binnen de Fontys PABO in ‘s-Hertogenbosch hebben allemaal een andere onderzoeksvraag en onderwerp, maar vereisen toch dezelfde aanpak om tot resultaat te komen: observeren in de empirie en hier kritisch (onderzoekend) naar kijken en reflecteren én hierover in gesprek gaan met anderen.

Een sneak preview van de komende weken: onderwijs ontwerpen, starten met het onderzoek door de probleemstelling/-analyse op te stellen en de onderzoeksvraag uit te werken en niet vergeten om te genieten van al deze mooie en inspirerende momenten!

Wordt vervolgd…