Digitaal prentenboek

Om effectief en efficiënt de vaardigheden van de 21st Century Skills te trainen is een het maken van een digitaal prentenboek een erg geschikt middel. Gisteren zijn wij met #minorklm aan de slag gegaan om zelf te ervaren hoe het is om een digitaal prentenboek te maken en hoe wij daarmee de vaardigheden van de 21e eeuw trainen.

Allereerst was er een uitleg van een digitaal prentenboek en werd vervolgens werden de eisen van een digitaal prentenboek duidelijk: minimaal 6 afbeeldingen ondersteund door gesproken tekst verwerkt tot een filmpje. Met gebruik van Paint en Windows Movie Maker kun je een digitaal prentenboek maken.

Je kunt het maken van een digitaal prentenboek bij meerdere vakken inzetten. Mijn voorkeur gaat echter uit naar het uitvoeren met doelen voor een taalles. Kinderen zijn tijdens het maken van een zo’n filmpje continu bezig met taal: ze bereiden een dialoog voor, bedenken ontwikkelingen in het verhaal en tenslotte spreken ze de tekst ook in (mondelinge taalvaardigheid) voor het filmpje.

De voorkeur gaat uit naar de bovenbouwgroepen, omdat zij met geschreven tekst beter uit de voeten kunnen. Echter is de tool ook prima in te zetten in de onderbouw. Als leerkracht moet je even bewust nadenken over de rol als begeleider. Bij onderbouwgroepen zul je meer moeten kaderen; bijvoorbeeld: over 5 minuten moet je de eerste afbeelding af hebben.

Het maken van een digitaal prentenboek is het meest geschikt om te maken in tweetallen. De kinderen kunnen op deze manier snel en correct met elkaar overleggen; de kinderen zijn actief bezig met samenwerken en trainen deze vaardigheid van de 21st Century Skills.

Als leerkracht moet je enigszins vaardig zijn met het gebruik van Paint en Windows Movie Maker. Tijdens de introductie en instructie van de les zul je beide programma’s even moeten laten zien met het gebruik ervan.

TPACK

Content Knowledge (CK): De inhoud van het digitaal prentenboek kun je als leerkracht zelf of samen met de kinderen bepalen. De inhoud vormt het verhaal waarover het digitaal prentenboek gaat. Ook de eisen die je stelt aan het prentenboek vallen onder de ‘content knowledge’. Bijvoorbeeld: minimaal zes afbeeldingen, gesproken tekst etc.
Pedagogical Knowledge (PK): Bij het maken van het digitaal prentenboek leren de kinderen verschillende aspecten en zaken. Zo zijn ze volop bezig met het trainen van de 21st Century Skills.
Technological Knowledge (TK): De technologische kennis dat bij het maken van een digitaal prentenboek komt kijken is het gebruik maken van een computer/laptop. Voor het maken van een digitaal prentenboek heb je verschillende programma’s nodig waar kinderen mee kunnen werken: Paint en Windows Movie Maker. Deze zijn vrij gemakkelijk te gebruiken na een korte uitleg. De kinderen gaan vanzelf met het programma experimenteren naar de mogelijkheden.