Meesters, waar zijn jullie?

Mannen en vrouwen verschillen. Meesters en juffen verschillen. Genderverschillen. Op tal van vlakken zijn deze verschillen zichtbaar. Niet alleen de denkwijze verschilt, maar net zo meer de handelswijze. Ook in het onderwijs zijn deze verschillen erg goed merkbaar. Kijk maar eens naar het onderstaande, inmiddels wereldberoemde experiment.

‘Geef alle kinderen in een kleuterklas een stuk klei en laat het even op zijn beloop. Wat gaat er gebeuren? De meisjes gaat voorzichtig met de klei aan de slag: ze maken er prachtige figuren, letters en cijfers van. De jongens maken er, voor een buitenstaander, een puinhoop van: ze gooien de klei tegen het plafond om te zien of het blijft plakken, of proppen hem in het sleutelgat van de deur. Hierop reageren juf en meesters anders van elkaar. Daar waar de juf enerzijds de verfijning van de klei van de meisjes prijst en de jongens aanspreekt op het geklooi, komt de meester om de hoek kijken. Hij zal eerder inzien dat de jongens met een creatief proces bezig zijn en zal hun experimenteerdrift prijzen. “En, hoelang duurde het voordat de klei naar beneden kwam? En, wat denk je, gaat de klei net zo gemakkelijk uit als in het sleutelgat?”‘

Stereotyperend? Oké, een beetje. Maar je snapt ‘m vast. En ik heb je aandacht! Met het bovenstaand voorbeeld wil ik niet zeggen dat er bij mij in de klas overal hompen klei aan het plafond geplakt zitten met daaronder kinderen met een stopwatch om te kijken hoelang het duurt totdat de klei naar beneden valt. En ook geen met klei volgepropte sleutelgaten. Nee, de essentie zit in de ondervertegenwoordiging van mannen voor de klas dat volgens critici leidt tot gedragsproblemen en leerachterstanden bij jongens.

Het imago van een leerkracht en de opleiding zijn cruciaal. Het niveau van de PABO ligt tegenwoordig echt een stuk hoger. “Maar wat velen niet snappen is dat ik, de leerkracht, hun kinderen misschien wel vaker ga zien dan zijzelf. Ik zal een hele grote bijdrage leveren aan hun cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling. Of hun zoontjes echte mannen worden, ligt voor een groot deel aan mij!” – Koen Broeren, mede-student aan de PABO. De mannen die instromen op de PABO hebben een groot zelfvertrouwen nodig. Vandaar de steun van de Mannen van de PABO.

Ik vind het geweldig om dagelijks te kunnen werken met de spontaniteit van de kinderen en samen met ze de wereld van het leren in te stappen om op ontdekkingsreis te gaan. En laten we eerlijk zijn, dat er af en toe een stuk klei door de lucht vliegt, is toch niet erg? We ruimen het echt wel weer op hoor. Echt waar! En er wordt verder niet over gesproken. Beloofd!

Om meer meesters voor de klas te krijgen moeten er meer mannen op de PABO’s komen en nog belangrijker: op de Pabo blijven! “Meesters, waar zijn jullie?”

Mannen_van_de_PABO_Jet_Bussemaker

– Op woensdag 8 oktober 2014 zijn wij als ‘Mannen van de PABO’ op bezoek geweest bij het lerarencongres 2014 op het KW1C in ‘s-Hertogenbosch. Ons doel: op de foto met Jet Bussemaker (Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en in contact met haar komen over ‘meer mannen op de PABO’ als agendapunt voor de lerarenagenda.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *